Besedy

Podnikání

V prosinci 2019 ŠkolaZdola uspořádala v Čajovém ateliéru na Krajinské v Č. Budějovicích se studenty Gymnázia Jirsíkova besedu na téma podnikání s Josefem Grillem, jedním z nejúspěšnějších podnikatelů na jihu Čech. Krácený zápis tříhodinové akce:

Rozjel jste úspěšně spoustu podnikatelských aktivit. Co je důležité pro úspěch v podnikání?

Jsou to především lidé, dobré vztahy (se spolupracovníky i konkurencí) a stejná vize, která nás spojuje. Měl jsem také trochu štěstí, že jsem si v počátcích internetu zaregistroval domény jako pojisteni.cz nebo pravnik.cz, které mi pomohly do začátku. Ale z dluhodobého hlediska jako důležitý vidím osobní zápal, schopnost zvládat stres a schopnost vidět širší souvislosti a příležitosti. Člověk je produktivní, když neodkládá to, co jde udělat hned, a prostě to udělá hned v tu danou chvíli. Jsem velmi alergický, když se říká, že něco nejde. Říkají to lidi, kteří něco neumí. Když člověk něco neumí a potřebuje to, tak se to naučí za pochodu.

Naučila vás něco z toho škola? Co se vám nejvíce hodilo?

Vystudoval jsem střední rybářskou školu (smích) a jako VŠ pak zemědělku. Doménám jsem se začal věnovat díky frustraci po byrokratickém jednání s registrátorem, během něhož si mou doménu zaregistroval někdo jiný. Tak jsem si o tom něco nastudoval a dělal to sám. Poté se na mě začali obracet známí, až to vyústilo v založení vlastní firmy. Tam využívám svá studia práva z Brna. Hodí se mi i znalosti ze studií ekonomky, kterou jsem nedokončil. Při své práci nepotřebuju tituly.

Jak vypadá portfolio vašich investic?

Vycházím z obchodního plánu reagující na poptávku. Je nutno si uvědomit, že náklady nemají vztah k budoucnosti, to znamená bez váhání ukončit špatné investice, nejít ve slepých uličkách. Pro dobré rozhodnutí je třeba srovnání perspektivy více aktivit, a pak rozhodovat s chladnou hlavou, jinak to žene do slepých uliček.

To znamená, že člověk s rozhodnutím počká. Jak dlouhou dobu považujete za rozumnou?

Obecně období, které si lze ještě představit a plánovat, tak 3-5letý výhled. Občas nutno jednat rychle a pod stresem, například když byl WEDOS vystaven DDOS útokům.

Jaký máte vztah k investorům?

Kdysi jsem prodal svou firmu FORPSI velkému italskému investorovi, který měl cíl proniknout na náš trh. Postupem času si člověk uvědomí, že peníze mu štěstí nepřinesou. Hodně jsme tenkrát se ženou cestovali, až nás to pak začalo unavovat. Mé skutečné štěstí bylo FORPSI. Měl jsem k němu vztah, ale investor ve FORPSI začal prosazovat své vize a zájmy, a tak jsem ztratil moc nad svým štěstím. Založil jsem tedy konkurenční firmu WEDOS, kde se mohu plně realizovat. A WEDOS není na prodej. Za žádné peníze.

A jak investujete do marketingu?

Marketing vnímám jako důležitý, investujeme zhruba 6-7% zisku. Rozhodně se nevyplatí reklama na Seznamu: jednou jsme investovali 200.000 Kč, za dva dny to bylo pryč - a nepřišel nám na stránky skoro nikdo. Stejně tak Google - máme vyzkoušeno, že lidé přicházející z Googlu obědnávají většinou nejlevnější věci za pár korun. A pokud přijdou znovu, pak opět přes Google, nenapíší do vyhledávače naše stránky přímo. Googlu pak za proklik platíme takové peníze, že se nám to nevyplatí. Firmy, které tlačí na minimální cenu (tak, že na ně lidi klikají), mají minimální marže a nejsou připraveni na krizi. Do této pozice se nechceme dostat, používáme vlastní affiliate: máme zkušenost, že přes něj se k nám zákazníci vracejí přímo a neobjednávají si jen nejlevnější věci. Facebook před lety fungoval, pak už jen s placenou reklamou a dnes už je mrtvý: lidé na facebooku reklamy ignorují nebo používají efektivní adblock filtry. Stále však udržujeme naši Facebookovou stránku. Možná se dnes vyplatí Instagram, ale myslíme si, že v dlouhodobější perspektivě také přestane fungovat a investice do něj se nevyplatí. Funguje Twitter a Root, přes které je ale možné oslovit jen odbornou veřejnost. Pro ostatní funguje osvědčená reklama na plotech, na dresech fotbalistů a dalších viditelných místech.